
The RCTV Cliffhanger: 

Flagging social responsibility in the media.

Melisande Middleton1

December 2008

Abstract: 

The non-renewal of the Radio Caracas Televisión (RCTV) broadcasting license on May 27th 2007 ignited 
unresolved contention over the state of freedom of press in Venezuela. The issue attracted international 
attention and unleashed many contradictory opinions in Venezuela and throughout the world. This article 
examines a range of legal justifications put forth to defend and denounce the non-renewal of the license (1), 
reflecting the ambiguity in assessing the channel's violations of "social responsibility" that ultimately led to 
its toppling in the eyes of Chávez’s government (2). The abundant discords on the issue provide a 
convenient case study in elucidating the overly qualitative concept of "social responsibility". The arguments 
advanced by different sides point to the question of how to define a media company's social responsibility 
toward its viewers, and whether it can be enforced by legal sanctions. This RCTV incident offers clues for 
delineating the role that a television channel might be expected to undertake as a player in a democratic 
society, while revealing the specific challenges of placing the concept of ethical responsibility in a legal 
framework.      

                                                
1 Melisande is a journalist and director of the Center for International Media Ethics CIME (www.cimethics.org). She is a graduate 
of Stanford University (2002) and Institut d'Etudes Politiques de Paris (2006) with a focus on international economics, and has 
written and edited for the World Bank, UNESCO, CNRS, Les Echos and Bayard Presse. She will be a visiting scholar at Oxford 
University's Programme in Comparative Media Law and Policy (PCMLP) in Spring 2009.



I. Contested legalities of the RCTV license decision

1. Silencing opposition

2. The quarrel over expiration dates

3. RCTV's right to a fair trial

II. The case for "social responsibility"

1.  RCTV's role in the 2002 coup

2. The channel's violation of "social responsibility"

3. TEVES: a "public service" alternative 



Introduction 

The non-renewal of the Radio Caracas Televisión (RCTV) broadcasting license on May 27th 2007 ignited 

unresolved contention over the state of freedom of press in Venezuela. The spectrum of the debate is wide 

and blurry, and evaluating the media landscape under the Chávez regime strongly depends on whose 

supporting arguments one takes into account. The incident attracted international attention and unleashed 

many contradictory opinions in Venezuela and throughout the world. The most widely diffused criticism 

was that the non-renewal of the RCTV contract was a flagrant violation of freedom of expression; the 

Venezuelan government's justification for the action, on the other hand, was that RCTV had violated its 

ethical responsibility as a media company toward its audience and society at large on a range of levels - most 

saliently by failing to portray an objective account of political events during the 2002 coup. 

This article examines a range of legal justifications put forth to defend and denounce the non-renewal of the 

license (1), reflecting the ambiguity in assessing the channel's violations of "social responsibility" that 

ultimately led to its toppling in the eyes of Chávez’s government (2). The abundant discords on the issue 

provide a convenient case study in elucidating the overly qualitative concept of "social responsibility" –

tricky to legislate and monitor, and yet essential in securing freedom of press. The arguments advanced by 

different sides point to the question of how to define a media company's social responsibility toward its 

viewers, and whether it can be enforced by legal sanctions. This RCTV incident offers clues for delineating 

the role that a television channel might be expected to undertake as a player in a democratic society, while 

revealing the specific challenges of placing the concept of ethical responsibility in a legal framework.      



I. Contested legalities of the RCTV license non-renewal

1. Silencing opposition

The Chávez government's decision to not renew RCTV's license was taken for a range of reasons – namely 

the company's support of the 2002 coup in addition to its 652 transgressions of Venezuelan media law. The 

decision was interpreted by the international community at large as a flagrant violation of freedom of 

expression, and denounced as contrary to international legal principles. 

The Latin American Association of Information and Communication Rights (AIDIC), claimed that the non-

renewal constituted a breach of freedom of speech and thought, as is explicitly forbidden in article 13 

(section 3) of the American Convention on Human Rights: "The right of expression may not be restricted by 

indirect methods or means, such as the abuse of government or private controls over newsprint, radio 

broadcasting frequencies, or equipment used in the dissemination of information, or by any other means 

tending to impede the communication and circulation of ideas and opinions". 

Venezuela had ratified this convention on June 23rd 1977, as well as its second additional protocol on 

August 24th, 19922. In addition, the country's Ley Resorte (Ley de Responsabilidad Social en Radio y 

Televisión) includes an obligation guaranteeing "el respeto a la libertad de expresión e información, sin 

censura (…), los tratados internacionales ratificados por la República en materia de derechos humanos y la 

ley" (article 3, section 2)3.

In light of this law, the International Press Institute's reference to the UN Universal Declaration of Human 

Rights should be equally binding. The Institute regarded the non-renewal as a "flagrant attempt to silence the 

station's critical voice", due to its violation of article 19 of the UN Declaration stipulating that "everyone has 

the right to freedom of opinion and expression; this right includes freedom to hold opinions without 

interference and to seek, receive and impart information and ideas through any media and regardless of 

frontiers"4.

However, the question of whether the non-renewal of the RCTV license qualifies as a violation of freedom 

of expression demands the key specification that RCTV continued to be broadcasted in Venezuela via 

satellite and cable after May 27th 2007 under the name Radio Caracas Televisión Internacional (RCTV 

                                                
2 See http://www.freerctv.com/docs/Declaration_AIDIC_Mar07.pdf. The American Convention on Human Rights, also known as 
the Pact of San José, was signed at the Inter-American Specialized Conference on Human Rights in San José, Costa Rica, on 
November 22nd 1969 (http://www.hrcr.org/docs/American_Convention/oashr4.html).
3 "compliance with the freedoms of expression and information, without censorship (…), with international treaties ratified by the 
Republic pertaining to human rights, and with the law".
4 See http://www.freemedia.at/cms/ipi/statements_detail.html?ctxid=CH0055&docid=CMS1180432968135 and 
http://www.un.org/Overview/rights.html.  



Internacional). Therefore, a more pertinent denunciation by international organizations was that which 

pointed to the fact that the non-renewal was motivated by a political will to silence RCTV's voice of 

opposition – in which case the grounds for the action are more objectionable than the action itself. 

The Committee of Press Freedom Organizations issued a declaration on March 14th 2007 saying that "well-

established international criteria require that governmental issuance and renewal of broadcast licenses should 

be non-political, transparent, conducted pursuant to objective standards prescribed by law, and should 

afford due process to the licensee, including the right of appeal to an independent judiciary. The global 

Coordinating Committee of Press Freedom Organizations requests the Government of the Bolivarian 

Republic of Venezuela to follow these internationally respected criteria"5. It would have been helpful if this 

statement specified a dated declaration or text from which these "international criteria" were drawn; still, 

they come across as compatible with democratic standards that should serve as a baseline reference in 

examining the RCTV case.  

Bewildering many, an explicit law against "offending" the President had actually been implemented in the 

March 16th 2005 reform of the Venezuelan penal code – and thus could serve as legal backing for the non-

renewal of the RCTV license. According to the United States-based international organization Freedom 

House, "the legal environment for the press deteriorated in 2005 owing to two new restrictive laws that have 

increased the severity of punishments for desacato (disrespect)"6, as part of the penal code reform. Article 

148 (which became article 147) was modified to state the following:

"Quien ofendiere de palabra o por escrito, o de cualquier otra manera irrespetare al Presidente 

de la República o a quien esté haciendo sus veces, será castigado con prisión de seis a treinta 

meses si la ofensa fuere grave, y con la mitad de ésta si fuere leve. (…) La pena se aumentará 

en una tercera parte si la ofensa se hubiere hecho públicamente."7

Again condemning Venezuela's low toleration of open criticism toward the government, the Inter American 

Press Association also cited Principle 10 of the Declaration of Chapultepec, which states that "no news 

medium nor journalist may be punished for publishing the truth or criticizing or denouncing the 

                                                
5 Declaration of the Global Coordinating Committee of Press Freedom Organizations,  
March 14, 2007. See http://www.freerctv.com/docs/Declaration_GCCPFO_Mar07.pdf. See below for a discussion of RCTV's 
right to appeal mentioned here. 
6 See http://www.freerctv.com/case_info.php.
7 "That individual who might offend in speech, in writing or in any other form the President of the Republic or someone fulfilling 
this role, will be punished by six to thirty months of emprisonment if the offense is severe, or half of this time if it is moderate. 
(…) The punishment will be more significant if the offense was committed publicly." 
See article 8 of the reform at http://www.tsj.gov.ve/gaceta_ext/marzo/160305/160305-5763-01.html, also detailed at 
http://www.asobanca.com.ve/data/archivos/200202/ReformaC%F3digoPenal.pdf.



government"8. This consideration is especially relevant to the context of RCTV's non-renewal, since it 

pinpoints the Chávez government's primary complaint: that RCTV was guilty of siding against the 

government during the 2002 coup. At its mid-year meeting for 2007, the IAPA emphasized the issue by 

resolving to "denounce before the international community the dictatorial violation of freedom of expression 

by the regime of Lt. Col. Hugo Chávez in Venezuela", and to "repudiate the politically motivated decision 

by President Chávez and his administration, with no legal basis whatsoever, to close the country’s leading 

channel Radio Caracas Televisión"9.

These accusations bring up the question of whether the license non-renewal was legally acceptable beyond 

political  (and thus necessarily subjective) justifications, and whether the action constituted an "abuse of 

government" power as mentioned by AIDIC and IAPA. 

2. The quarrel over expiration dates

Regardless of other factors, was the non-renewal of the license legal per se? There was contention in this 

regard over whether or not it was due to expire in May 2007 – as in, whether it was permissible in the first 

place for the government to approve or oppose its renewal at this time. 

The government argued that decree 1 577 from May 27th, 198710, issued by then President Jaime Lusinchi, 

granted RCTV a broadcast license for 20 years, which would make it expire on May 27th, 2007. RCTV, in 

contrast, pointed out article 201 of the Ley de Telecomunicaciones, according to which licenses are supposed 

to be renewed in the form of administrative authorizations. This article says specifically that "la 

transformación de los títulos jurídicos deberá efectuarse dentro de los dos años siguientes a la publicación de 

la presente Ley en la Gaceta Oficial"11 from March 28th 2000.

                                                
8 http://www.declaraciondechapultepec.org/english/declaration_chapultepec.htm. It should be noted that Venezuela does not yet 
count among the 'presidential signatures' of this particular Declaration.
9 See http://www.sipiapa.com/pulications/resvenezuela2007ca.cfm. The IAPA statement also refers to the expropriation of RCTV 
facilities that accompanied the license non-renewal. RCTV facilities were expropriated at the time of their transfer to the 
replacement channel TEVES. Here again, a point of contention reprehended by the international community and upheld by the 
government, as reported by Telesur: "El 25 de mayo de 2007, y en menos de 48 horas, el Tribunal Supremo de Justicia de 
Venezuela ordenó el embargo del material de RCTV para dárselo al nuevo canal público Televisora Venezolana Social (Tves), 
que le sucede en el segundo canal. Pero es que la ley orgánica de telecomunicaciones, del 12 de junio de 2000 -aprobada ya 
durante el mandato de Hugo Chávez-, establece que el material pertenece a los medios de comunicación, y que sólo las 
frecuencias son propiedad del Estado." (http://www.telesurtv.net/secciones/notasdeopinion/226/campana-de-reporteros-sin-
fronteras-contra-venezuela/.) The Supreme Court ruled, however, that this property belongs to the State who could thus 
legitimately take over RCTV facilities and equipment as part of the license termination (See 
http://www.tsj.gov.ve/decisiones/scon/Mayo/957-250507-07-0731.htm.)
10 See Gaceta Oficial Nª 33.796.
11 "The transfer of the legal titles must be carried out within the two years following the publication of this present law in the 
Official Bulletin" from March 28th 2000.
See http://www.tsj.gov.ve/legislacion/LT_ley.htm for the full article 201 published in Gaceta Oficial No. 36.920 of March 28 
2000.



Based on this, RCTV argues that failure by CONATEL (Comisión Nacional de Telecomunicaciones) to 

issue the administrative authorization by June 12th 2002 resulted in automatic renewal. Since the broadcast 

license for RCTV is normally renewed for 20 years and every legal requirement was met in 2001 for the 

authorization, the channel insists that the license should expire on June 12th 2022. However, the government 

dismissed this interpretation of article 210, arguing that the renewal of broadcast licenses is not automatic12. 

The government also relies on article 156 of the Constitution ("Es de la competencia del Poder Público 

Nacional: el régimen del servicio de correo y de las telecomunicaciones, así como el régimen y la 

administración del espectro electromagnético"13) and the Ley Orgánica de Telecomunicaciones ("El régimen 

integral de las telecomunicaciones y del espectro radioeléctrico, es de la competencia del Poder Público 

Nacional y se regirá por esta Ley, sus reglamentos y demás disposiciones normativas que con arreglo a ellas 

se dicten"14), which both place telecommunications regulation – including license renewals – in the hands of 

the government. This functioning is not especially unique Venezuela: it exists in other countries, namely in 

the United States with the Federal Communications Commission (FCC). In the case of RCTV, the non-

renewal decision was made through CONATEL, the Venezuelan equivalent of a governmental 

telecommunications regulation institution. 

3.  RCTV's right to a fair trial

Not surprisingly, RCTV appealed against the non-renewal decision, but the appeal was rejected by the 

Supreme Court. Its February 9th, 2007 ruling established that CONATEL was entirely in its own right 

deciding whether to renew or not the RCTV license in May 2007 and that the license cancellation could 

follow through as scheduled15. This rejection of the appeal was interpreted by many as a blatant denial of 

RCTV's right to a fair trial. The Latin American Association of Information and Communication Rights 

(AIDIC) claimed that the ruling violated article 8 of the American Convention on Human Rights on a right 

to fair trial and defense, as well as article 49(1) of the Constitution that reads as follows16: 

"La defensa y la asistencia jurídica son derechos inviolables en todo estado y grado de la 

investigación y del proceso. Toda persona tiene derecho a ser notificada de los cargos por los 

                                                
12 See El Universal article for discussion: http://english.eluniversal.com/2007/05/23/en_rctv_art_legal-
specifics_23A873247.shtml. 
13 "The National Public Authority withholds repsonsibility for the following: the management of postal and telecommunications 
services, as well as the management and administration of electromagnetic transmission". See article 156 (No. 30): 
http://www.venezuela-oas.org/Constitucion%20de%20Venezuela.htm.
14 "The comprehensive management of telecommunications and radio transmission is the responsibility of the National Public 
Authority, and will be determined by this Law, including its rules and additional normative instructions pertaining to these fields." 
See article 3: http://www.tsj.gov.ve/legislacion/LT_ley.htm. 
15 See http://www.tsj.gov.ve/decisiones/scon/Mayo/920-170507-07-0197.htm.
16 See http://www.freerctv.com/docs/Declaration_AIDIC_Mar07.pdf.



cuales se le investiga, de acceder a las pruebas y de disponer del tiempo y de los medios 

adecuados para ejercer su defensa. Serán nulas las pruebas obtenidas mediante violación del 

debido proceso. Toda persona declarada culpable tiene derecho a recurrir al fallo, con las 

excepciones establecidas en esta Constitución y la ley."17

The European Parliament confirmed this concern with the statement that "if there is any substance to 

accusations which have been made by the authorities against the RCTV management, these could be tested 

through 'ordinary legal proceedings'" – as in, a fair trial18.

However, although the Supreme Court refused to suspend the non-renewal decision, it seems that it did in 

fact follow through with a trial that is currently in progress. As of March 6th 2008, the court was 

deliberating on the question of "la supuesta retaliación política por parte del Gobierno Nacional, en el acto 

de no renovar la concesión a RCTV (…), así como tampoco que se verifique una violación al derecho de 

libertad de pensamiento y expresión de los demandantes o una desviación del poder en el acto impugnado, [y 

que] exista una supuesta violación sistemática por parte del Estado Venezolano de los derechos humanos"19. 

                                                
17 "Defense and legal assistance are inviolable rights at any stage and level of the investigation and of the trial. Every individual 
has the right to be informed of the charges that are being investigated pertaining to him or her, to view evidence and to dispose of 
time and adequate means to carry out his or her defense. Evidence obtained in violation of this due process is not valid. Every 
individual pronounced guilty has the right to appeal, with the exceptions established by this Constitution and the law." 
See http://www.venezuela-oas.org/Constitucion%20de%20Venezuela.htm.
18 See http://www.europarl.europa.eu/news/expert/infopress_page/015-6878-141-05-21-902-20070516IPR06781-21-05-2007-
2007-false/default_nl.htm.
19 "the alleged political retaliation by the National Government, through the act of not renewing the RCTV concession, (…) and of 
whether the contested action is a violation of the right to freedom of thought and expression of the plaintiffs or a misuse of power, 
[and if] there was an alleged systematic violation of human rights by the Venezuelan State." See 
http://www.tsj.gov.ve/search4/oop/qfullhit2.htw?CiWebHitsFile=%2Fdecisiones%2Fjspa%2Fmarzo%2F107%2D6308%2D2008
%2D07%2D411%2Ehtml&CiRestriction=%40Contents+rctv&CiBeginHilite=%3Cb+class%3DHit%3E&CiEndHilite=%3C%2Fb
%3E&CiUserParam3=/search4/buscador.asp&CiHiliteType=Full.



II. The case for "social responsibility"

1.  RCTV's role in the 2002 coup

If not renewing the RCTV license was in fact a legal option for Chávez’s government, then assessing the 

RCTV case depends on the validity of the set of justifications backing the decision. RCTV's legitimacy was  

challenged for its violation of "social responsibilities", especially via the accusation that the channel 

"supported" the 2002 coup. 

Overall, participation in conspiracy against a democratically elected government is indeed subject to 

punishment. In the United States for example, if an individual or organization of any kind incited public 

hostility, violence or anti-government rebellion, they would be subject to fine and/or imprisonment for up to 

20 years for the crime of sedition under Section 2384 of the US code (Title 18). They might also be subject 

to prosecution for treason under article 3 (section 3) of the US Constitution stating: "Treason against the 

United States, shall consist only in levying War against them, or in adhering to their enemies, giving them 

Aid and Comfort", which might be interpreted as instigating an insurrection and/or sabotage to the 

government. As the New York-based organization Fairness & Accuracy In Reporting (FAIR) mentioned in 

its commentary of the RCTV scandal, "were a similar event to happen in the US and TV journalists and 

executives were caught conspiring with coup plotters, it’s doubtful they would stay out of jail, let alone be 

allowed to continue to run television stations, as they have in Venezuela"20.

However, it depends on how exactly RCTV "supported" the coup. Details in the Libro Blanco - released by 

Chávez’s government to justify its decision regarding the license - explain specifically how the channel's 

actions backed the coup through the editorial choices it made during the events, such as omitting footage of 

pro-Chávez demonstrations that followed the coup21. An excerpt from the book's opening pages detail this 

accusation among other infractions: "en este documento se muestran evidencias de que RCTV suplantó a los 

actores políticos y fabricó sus mensajes, violó a la libertad de información, instigó a la guerra civil y al 

golpe de Estado, atentó contra el equilibro de poderes, ha establecido carteles económicos, entre otras 

conductas alejadas de la responsabilidad social que exige el Estado y la sociedad a quienes son empresarios 

y además usufructúan una porción del espacio electromagnético"22. 

                                                
20 http://www.fair.org/index.php?page=3022
21 See pp. 58-63: http://www.fundacenafv.gob.ve/portal//images/stories/pdf/libro_blanco_RCTV-Web.pdf. 
22 "In this document we show evidence that RCTV took on the role of political players and fabricated their speeches, violated 
freedom of information, instigated civil war and the government coup, threatened the balance of powers, created economic cartels, 
among other forms of conduct contrary to the social responsibility that the State and society expect of entities in the business 
world who also make use of a portion of space reserved for telecommunications transmission." See pp. 11-12, Ibid.



In particular, the book cites RCTV's violation of articles 57, 58 and 108 of the Constitution to demonstrate 

that the channel's failure to provide objective coverage was not legal:

"Artículo 57. (…) No se permite el anonimato, ni la propaganda de guerra, ni los mensajes 

discriminatorios, ni los que promuevan la intolerancia religiosa. (…)

Artículo 58. La comunicación es libre y plural, y comporta los deberes y responsabilidades

que indique la ley. Toda persona tiene derecho a la información oportuna, veraz e 

imparcial, sin censura, de acuerdo con los principios de esta Constitución (…).

Artículo 108. Los medios de comunicación social, públicos y privados, deben contribuir a la 

formación ciudadana. (…)."23

According to Chávez’s government, RCTV's incomplete broadcasting coverage of facts pertaining to the 

2002 coup qualified as violating the "responsibilities" of a media outlet whose information flow must remain 

"truthful and impartial" to serve the public interest of "educating for citizenship", as cited in articles 59 and 

108 above. These controversial interpretations of RCTV's level of responsibility in the 2002 coup touch 

upon the issue of whether (and to which extent) the media should be held legally accountable for a lack of 

accuracy in its representation of key political events. According the Chávez government, the RCTV channel 

was not "socially responsible" – a concept that is crucial to any democracy but remains challenging to define 

and enforce. 

2. The channel's violation of "social responsibility"

RCTV already had a long history of violating Venezuelan law. A summary is detailed in the Libro Blanco

and other government sources, citing instances such as RCTV's reporting false information, broadcasting 

prohibited pornographic content or tobacco advertisements, and defaulting on fiscal obligations24. 

Infractions like these served as additional grounding for the decision against renewing the channel's license. 

                                                
23 "Article 57. (…) Anonymity, war propaganda, discriminatory messages or those that promote religious intolerance are 
forbidden. (…)
Article 58. Communication is free and plural, and implies obligations and responsibilities as indicated by the law. Every individual 
has the right to timely, truthful and impartial information, without censorship, in accordance with the principles of the Constitution 
(…).
Article 108. Communications media in society, both public and private, must contribute to building citizenship. (…)."
24 See http://www.consulvenbarcelona.com/rctv.html, Ministerio del Poder Popular para la Comunicación y �la Información de la 
República Bolivariana de Venezuela, �and Comisión Nacional de Telecomunicaciones de �la República Bolivariana de 
Venezuela:
•  1976, cerrada por un lapso de tres días por 3 días. Gobierno de Carlos Andrés Pérez por difundir noticias falsas y tendenciosas.
•  1980, cierre por 36 horas por programación "sensacionalista", cuadro sombrío y relato de hecho poco edificante. Gobierno de 
Luís Herrera Campins.
•  1981, cierre por 24 horas, por escenas consideradas "pornográficas". Gobierno de Luís Herrera Campins.
•  1984, Amonestada por ridiculizar "en forma humillante" al Presidente y su esposa. Gobierno Luís Herrera Campins



Unlike these typical infractions, violations of aspects of "social responsibility" that are not spelled out in the 

laws are more ambiguous to discern. In terms of failing to serve public interest, RCTV's editorial line tended 

to comply with the will of its owners – namely the family of representatives such as Marcel Granier,

executive director of RCTV and president of the channel's parent company 1BC. The government argued 

that in general – and specifically in its representation of the 2002 events – RCTV favored the interests of its 

executive leaders over that of its audience. An article on the topic by Germán Ayala Osorio, political 

scientist at the Universidad Autónoma de Occidente in Cali, Colombia expressed the issue pointedly:

"El hecho de apoyar un golpe de estado contra un mandatario y un gobierno elegidos 

democráticamente configura, sin duda, un delito. De ser así, lo que queda claro es que las 

familias accionistas no separaron sus particulares intereses políticos, de las funciones y 

deberes propios de la empresa mediática RCTV. Por un lado va la acción política que como 

ciudadano puede ejercer un empresario o un conjunto de ellos, y por el otro va el uso de un 

medio de comunicación para sostener un proyecto político con claros objetivos de 

desestabilizar un régimen político elegido bajo reglas democráticas."25

In this sense, by choosing not to broadcast key information pertaining to the 2002 coup, RCTV went against 

the principle in Venezuela's Ley Resorte highlighting"la responsabilidad social de los prestadores de los 

servicios de radio y televisión, los anunciantes, los productores nacionales independientes y los usuarios y 

usuarias, para fomentar el equilibrio democrático entre sus deberes, derechos e intereses a los fines de 

promover la justicia social y de contribuir con la formación de la ciudadanía, la democracia (…)"26. The 

                                                                                                                                                                               
•  1989, cierre por 24 horas, por la transmisión de mensajes publicitarios de tabaco y cigarrillos. Gobierno de Carlos Andrés Pérez 
II.
•  1991, suspensión del segmento "La Escuelita" del programa "Radio Rochela". Ratificada por la Corte Suprema de Justicia. 
Gobierno de Carlos Andrés Pérez II.
OTROS COMPORTAMIENTOS DE RCTV
RCTV ha desarrollado prácticas desleales como:
•  2005 PROCOMPETENCIA, mediante Resolución N o SPPLC/0007-2005, determinó que: RCTV, C.A. y Venevisión 
incurrieron en prácticas contrarias a la libre competencia tales como: acuerdos o prácticas concertadas tanto para fijar tarifas y 
condiciones de comercialización para repartirse el mercado. La Sanción a RCTV, CA. fue de B s. 21.360.723,955,13
•  2003: SENIAT, Reparo Tributario por los periodos fiscales 2001, 2002 y enero 2003, por un monto de Bs. 2.596.281.888,09. A 
la fecha la empresa no ha cancelado y el caso se encuentra en Tribunal Contencioso Tributario.
•  2004: CONATEL, Reparo Tributario por los períodos fiscales correspondientes a los años 1999 al 1er trimestre 2002, por un 
monto de Bs. 1.494,729.486,00. Sentencia a favor de CONATEL. Recientemente Tribunal Superior 8vo. declaró con lugar 
Resolución Culminatoria de CONATEL. �
25 "The act of supporting a political coup against a leader and a government elected democratically constitutes, without 
doubt, an offense. It is clear that the shareholder families did not distinguish their own political interests from the 
functions and duties pertaining to the RCTV media company. It's one thing for a business owner or colleague to carry 
out political actions in their role of citizen, but yet another issue to use a communications medium to support a political 
project clearly aimed at destabilizing a political regime elected according to democratic principles."
See http://www.voltairenet.org/article148909.html.
26 "the social responsibility of  radio and television service providers, advertisers, independent national producers as well as users, 
to promote a democratic balance between their duties, rights and interests in order to enhance social justice and contribute to 
building citizenship and democracy (…)".  See article 1 of the legislation at http://www.leyresorte.gob.ve/index.asp.



law goes on to specify that media should "promover el equilibrio entre los deberes, derechos e intereses de 

las personas, de los prestadores de servicios de divulgación y sus relacionados" (article 3, section 6)27. 

3. TEVES: a "public service" alternative

Ultimately, on the basis of what the Chávez government tagged as a lack of "social responsibility" in 

broadcasting choices, RCTV's license was cast aside in order to make room for a new "public service" 

television channel: Venezuelan Social Television or TEVES. The new channel will be funded by the 

government until it manages to subsist on its own. According to the decree that led to its creation, it is 

supposed to guarantee broadcasting that serves public interest through a range of programs whose content 

will remain explicitly independent of its funding sponsors: 

"Articulo 3: En ejercicio de sus funciones la Fundación (TEVES) realizará las siguientes 

actividades: 1. Diseñar la estructura de la programación, atendiendo a lo dispuesto en la Ley 

de Responsabilidad Social en Radio y Televisión, consistente en: Producción Nacional 

Independiente, Producción Regional, Producción Comunitaria o Alernativa, Producciones 

elaboradas por las universidades públicas y privadas, (…).

Articulo 4: (…) Las donaciones y aportes realizados por las personas indicadas 

anteriormente, no otorgan a éstas derecho alguno, in facultad para intervenir en la 

dirección, administración y funcionamiento de la Fundación. (…)."28

 A laudable start, if appropriate levels of "social responsibility" can in turn be guaranteed in TEVES 

broadcasting. 

                                                
27"work toward a balanced compromise among the duties, rights and interests of the people, the media service providers and 
affiliated individuals" (article 3, section 6).
28 "Article 3: The functions of the Foundation (TEVES) will include the following: 1. Design the structure of programming, 
according to the Ley de Responsabilidad Social en Radio y Televisión, including: national independent production, regional 
production, community or alternative production, productions carried out by public and private universities, (…).
Article 4: (…) The donations and support provided by those entities previously cited, do not grant them any right to intervene in 
the leadership, administration and management of the Foundation. (…)"
See Decreto N. 5.349 11 de mayo 2007 in Gaceta oficial 38 681: 
http://www.tsj.gov.ve/gaceta/mayo/110507/110507-38681-18.html



Concluding remarks

Regardless of one's opinion on the RCTV case, it seems clear that the channel somehow violated its social 

responsibility, as media outlets tend to do all over the world, including in democracies. Deciphering the 

RCTV case hinges on the question of enforcing this social responsibility in media coverage: how do you 

define a television channel's responsibilities toward its audience? Which of these so-called responsibilities 

should be recommended informally, and which should be officially prescribed by legislation so as to be 

regulated and liable to tangible sanctions? Also, in the case of RCTV: is a violation of "social responsibility" 

sufficient justification for a governmental telecommunications regulatory entity (CONATEL, or the FCC in 

the US) to not renew a broadcasting license? The question pertains to Venezuela, as to many countries 

beyond.


